Inflyttning

Läs vad som gäller vid inflyttning om nycklar, adressändring, hemförsäkring mm

Sedan du erbjudits och tackat ja till en lägenhet är det dags att skriva kontrakt. Vår hyresavdelning tar kontakt med dig för att komma överens om en tid för detta. Sker detta i samband med inflytt kan även nycklarna till lägenheten kvitteras ut vid samma tillfälle.

 

Adressändring

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

 

Hemförsäkring

Det är viktigt att du har en bra hemförsäkring, tänk på att skaffa en eller flytta med din gamla när du flyttar till ditt nya boende hos oss. Topbostäders försäkringar täcker inte din egendom, utan endast skador på själva fastigheten. För att få ersättning för skador på dina ägodelar i lägenhet, förråd och andra gemensamma utrymmen är det viktigt att du som hyresgäst har tecknat en hemförsäkring. En hemförsäkring ger skydd vid exempelvis vattenskada, inbrott, stöld och brand, men även rättskydd. Det är också ditt försäkringsbolag som kan hjälpa dig om du får behov av en ersättningslägenhet vid exempelvis vattenskada eller brand. 

 

Hushållsel

När du flyttar in ska du genast göra en anmälan om nytt el-abonnemang.
Det gör du direkt till nätägaren, i våra fastigheter är det i de allra flesta fall Vattenfall. Anmäl inflytt senast fem dagar i förväg till Vattenfalls kundtjänst, telefon 020-82 00 00. Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån.

 

 

Brand

I varje lägenhet finns en brandvarnare som ska vara funktionskontrollerad. Den stora brandvarnar-testar-dagen är 1:a advent varje år. Om din brandvarnare inte fungerar – kontakta omgående Topbostäder, 0970-255 00, eller gör en felanmälan på webben.

 

Tvättstuga

Tvättstugan är gemensam för alla boende i huset. Bokningssystemet varierar beroende på var du bor, kontakta

Topbostäder 0970-255 00, för mer information.

 

Bilparkering

Vi arbetar för att hålla bilarna borta från våra bostadsområden. Tänk på att inte blockera tillfartsvägarna.

Parkera din bil på anvisade platser i området.

Våra parkeringar är anpassade för personbilar klass 1. Vi tillåter inte att du parkerar större personbilar eller lastbilar på våra parkeringar.  

På vissa områden har du möjlighet att parkera din bil tim / dygn / vecka via sms betalning. Se skyltade instruktioner.

 

 

 

Klicka på broschyren nedan för tips och information om vad du som hyresgäst behöver veta om ditt boende.